esp
cat
dimecres, març 2nd, 2016

D’Els Quatre Gats a les quatre rodes

MMBCN

Categoria:

D’Els Quatre Gats a les quatre rodes:
Les complicitats d’en Ramon Casas en la promoció de l’automobilisme a Catalunya

Quan, encetat ja l’any 1901, l’oli de grans dimensions que fins aleshores havia presidit l’espai de la taverna Els Quatre Gats va ser despenjat i substituït per un de nou, s’estava deixant enrere l’etapa ciclista d’en Ramon Casas i d’en Pere Romeu per donar pas preferent a l’automobilista. Era, també, un acte carregat de simbolisme, en el qual tot allò que representava el trànsit d’un segle a l’altre, de les acaballes del XIX a les incerteses del XX, s’escenificava en una imatge de modernitat i progrés. No endebades, quan ambdues pintures varen ser reproduïdes en pàgines consecutives —reforçant el seu sentit narratiu i cronològic— a la revista Pèl & Ploma (núm. 78, publicat al juliol del 1901), se les va titular, respectivament, Fi de sigle XIX i Començament del sigle XX.

La febre ciclista

La temàtica ciclista —i més tard l’automobilística— va ser protagonista de diverses publicacions esportives i va irrompre, també, en les revistes satíriques del moment, alimentant l’enginy i l’expressivitat dels llapis de ninotaires com Gaietà Cornet, Opisso, Lola Anglada, Josep Costa Ferrer “Picarol” o Antoni Utrillo, entre molts d’altres, així com del mateix Casas.

Ramon Casas amb el seu Delaunay Belleville 28 HP. Arxiu Família Codina
Ramon Casas amb el seu Delaunay Belleville 28 HP. Arxiu Família Codina

Els automobilistes associats

Igual com succeí a les acaballes del segle XIX amb les nombroses entitats ciclistes sorgides per tota Catalunya i particularment a la Ciutat Comtal, la primera dècada del segle XX va veure néixer els primers clubs automobilístics. Les necessitats compartides dels propietaris inexperts de vehicles a motor —abastiment de recanvis i accessoris per al manteniment del cotxe, tallers mecànics solvents, una xarxa d’estacions de servei i benzineres— i la defensa dels seus interessos —la manca de regulació, la millora de la xarxa viària o la senyalització de les carreteres, entre d’altres assumptes— es barrejaren amb el desig d’ostentació pública d’aquelles màquines costoses, un reflex de l’estatus social d’una classe burgesa benestant, bàsicament urbana i barcelonina.

Així, entre el 1899 i el 1902, es va intentar posar en marxa l’Automóvil Club de Barcelona-ACB en diferents ocasions, sense assolir l’èxit. Mantenint l’esperit automobilístic, el primer d’octubre del 1904 va tenir lloc a Barcelona el Concurso de Automóviles Adornados, una idea promoguda i organitzada per Ramon Casas i Miquel Utrillo. També, amb el seu amic Rusiñol, propietaris cadascun d’un dels quatre cotxes inscrits, van organitzar i participar el 10 de juliol del 1906 en la primera benedicció d’automòbils de Sant Cristòfol, protector dels viatgers reconvertit en patró dels automobilistes, una cerimònia que continuava amb una missa a l’església de Sant Agustí i un final festiu amb sopar i ball.

Finalment, recuperant la primera iniciativa fracassada i treient profit de l’experiència acumulada, el ressuscitat Automòbil Club de Barcelona-ACB va engegar la seva activitat al gener del 1906, identificant-se amb un emblema dissenyat pel mateix Casas. Entre els fundadors i membres de la primera junta directiva hi trobem, acompanyant el nom del pintor, personatges com Francesc Seix i Faya, els germans Barral, Jorge Klein o Francisco Abadal. S’hi varen incorporar en els següents mesos: Pere Romeu, José María Rusiñol (el germà d’en Santiago), Miquel Utrillo o Carlos Wertheim, entre molts d’altres. A les acaballes del 1910, el reformulat RACC — s’hi havia afegit “Real” i canviat “Barcelona” per “Cataluña”— comptava amb 200 socia. (…)*

Per Pau Medrano Bigas, doctor en Disseny per la Universitat de Barcelona i membre de GRACMON, Grup de Recerca en Història de l’Art i del Disseny Contemporanis

*Es pot llegir el text sencer al llibre Ramon Casas. La vida moderna

 

 


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Ramon Casas & La vida moderna

Ramon Casas va ser testimoni dels fets més rellevants d’una Barcelona que s’adaptava als nous temps. Va representar curses de braus, jugant amb el cromatisme de les multituds i contraposant llums i ombres, tècniques que també s’observen en la seva visió...

Llegir més
Instagram