esp
cat
divendres, octubre 28th, 2016

Ramon Casas i el seu entorn. Retrats d’allò íntim i allò públic

MMBCN

Categoria:

Etiquetes: ,

Un dels gèneres en els quals Ramon Casas va poder demostrar millor el seu talent pictòric fou el del retrat, que va conrear des dels seus inicis fins al final de la seva vida. A través dels diversos models que van desfilar davant la seva mirada, Casas va concebre composicions sempre diferents, en emprar d’una manera magnífica totes les tècniques que tenia al seu abast.

Un grup important d’aquestes obres el constitueixen els retrats relacionats amb la seva família. Des del començament, Ramon Casas va demostrar que tenia uns lligams molt estrets amb el seu cercle més proper; fruit d’això van ser les nombroses imatges que va deixar aleshores, especialment de les seves germanes Montserrat i Elisa, a les quals adorava, a més dels diversos retrats dels seus pares, Ramon Casas Gatell i Elisa Carbó Ferrer. Dins d’aquest conjunt, destaca una sèrie de pintures que els representen al pati interior de la casa que la família posseïa al carrer Nou de Sant Francesc núm. 11-13, a Barcelona. Influït per la pintura naturalista de l’època, Casas es va imaginar la seva germana Elisa cosint tranquil·lament en aquest espai (tot fent una activitat quotidiana amb la qual es podia identificar), en lloc de fer-la posar com hauria estat l’habitual: només l’atrevit color vermell del seu vestit conduïa la nostra mirada cap a la seva figura.

Glòria Codina Casas, 1918
Glòria Codina Casas, 1918. Col. particular

Per si no n’hi hagués prou amb aquest element d’instantània, que diluïa els límits entre retrat i pintura de gènere, el mestratge de Casas es va revelar talment en l’execució, de manera que, a diferència del que hauria fet gairebé qualsevol altre pintor català d’aleshores, es va atrevir a modular les carnacions i coloracions de tot el quadre en funció dels clarobscurs provocats per les persianes, però també per l’hora del dia, alhora que copsava aquest aire d’intimitat furtiva i màgica, descartant una entonació estàndard. A més a més, aquest quadre fet el 1889 ens ajuda a conèixer millor el moment personal d’Elisa, ja que llueix al dit anular l’anell de prometatge amb Josep Codina Prat, amb qui es va casar poc després, el 27 d’abril del 1890, en una boda doble en la qual també va contraure matrimoni l’altra germana, Montserrat, amb Eduardo José Nieto. Aquesta data no és fruit de l’atzar, ja que coincideix amb el dia de la Mare de Déu de Montserrat, patrona de Catalunya (i nom d’una de les núvies).

Ramon Casas va ser el fadrí de noces de la seva neboda Glòria Codina el dia del seu casament, l’any 1929. Col. Gal. Cortina
Ramon Casas va ser el fadrí de noces de la seva neboda Glòria Codina el dia del seu casament, l’any 1929. Col. Galeria Cortina

 


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Ramon Casas & La vida moderna

Ramon Casas va ser testimoni dels fets més rellevants d’una Barcelona que s’adaptava als nous temps. Va representar curses de braus, jugant amb el cromatisme de les multituds i contraposant llums i ombres, tècniques que també s’observen en la seva visió...

Llegir més
Instagram